Jäsenkirjeet

Jäsenkirje 2/2018                                                                            11.5.2018

HYVÄ TYSTILÄINEN

Tässä vuoden toisessa jäsenkirjeessä on asiaa huhtikuussa pidetystä vuosikokouksesta, syksyn jäsentapahtumasta, opiskelu- ja harrastestipendeistä ja Saariselän viikko-osakkeen arvonnasta

Kirjeessä on tarkemmat ohjeet liittyen opiskelu- ja harrastestipendien arvontaan, Saariselän lomaviikon arvontaan ja syksyn jäsentapahtuman ilmoittautumiseen. Kannattaa myös käydä katsomassa TYSTin omia nettisivuja. Sivuilta löytyvät kaikki käyttämämme lomakkeet, tietoja hallituksen kokouksissa käsitellyistä asioista ja yhteystietoja. Sivuille kokoamamme tietoa meitä TYSTiläisiä koskevista tapahtumista ja ajankohtaisista asioista. Myös jäsenkirjeet löytyvät TYST:n sivuilta.

VUOSIKOKOUKSEN KUULUMISET

TYST ry:n vuosikokous pidettiin 15.4.2018 Helsingissä Hotelli Presidentissä. Vuosikokoukseen osallistui 21 jäsentä.  Kiitokset kaikille osallistujille kiinnostuksesta yhdistyksen asioista päättämistä kohtaan.

Vuosikokouksessa käsiteltiin yhdistyksen sääntöjen muuttaminen liiton mallisääntöjen mukaiseksi, sekä sääntömääräiset asiat. Sääntömuutokset koskivat lähennä jäsenmaksumuutoksia, jotka johtuvat vuoden alusta Jytyliitossa käyttöön otetusta liittojäsenmaksusta. Vuosikokouksessa valitun hallituksen yhteystiedot löytyvät yhdistyksen sivuilta netissä. Tämän kirjeen lopusta löydät yhdistyksen toimihenkilöiden yhteystiedot. Yhdistyksen puheenjohtajana jatkaa Olli-Pekka Kulju. Muut yhdistyksen toimihenkilöt löytyvät kirjeen lopusta. Yhdistyksemme talous on edelleen vakaa ja jäsenedut säilyvät pääosin ennallaan.

Ammattia täydentävää opiskelua tuetaan jatkossakin jakamalla viisi 150 euron suuruista opiskelustipendiä. Lisäksi jaetaan kymmenen 50 euron suuruista harrastestipendiä. Osallistumista Jytyn järjestämiin koulutuksiin tuetaan ja jäsenten toivotaan osallistuvan niihin.

Vuosikokousta edeltävänä päivänä oli yhdistyksen oma koulutuspäivä, johon osallistui 18 jäsentä. Koulutuspäivässä kuultiin edunvalvonta-asiamies Päivi Salinin katsaus uusista työehtosopimuksista ja työehtosopimusneuvotteluista. Lisäksi yhdistyksen puheenjohtaja alusti keskustelua yhdistyksen tilasta ja tulevaisuudesta.

SAARISELÄN LOMA-OSAKKEEN VIIKON 39 ARVONTA

TYSTin lomaosakkeen käyttö viikolle 39 arvotaan kuten aiempinakin vuosina. Jos haluat mukaan arvontaan, niin ilmoittaudu 1.6. mennessä sähköpostilla TYST:n osoitteeseen tyst.info@gmail.com, tai postitse Marja-Leena Kivivuorelle osoitteeseen Multamäentie 2b C8, 80400 YLÄMYLLY. Lomaviikon saaja arvotaan kesäkuussa. Jäsenistön esityksestä viikon omavastuu puolitetaan kuluvalla toimikaudella, Saariselän omavastuu on näin ollen 150 €. Lomaosake sijaitsee Saariselän lomakeskuksessa. Huoneisto on täysin varustettu ja kooltaan 54 neliömetriä. Huoneistoon mahtuu viisi henkilöä.

STIPENDIT

TYST jakaa edellisten vuosien tapaan viisi 150 euron suuruista opiskelustipendiä, jota voi hakea opiskelun päätyttyä laittamalla päättötodistus hakemuksen liitteeksi. Stipendien arvontaan voi osallistua, jos on ollut yhdistyksemme jäsen vähintään yhden vuoden hakuajan päättymiseen mennessä. Jaossa on myös kymmenen kappaletta 50 euron arvoista vapaa-ajan stipendiä, Vapaa-ajan stipendin haku päättyy marraskuussa ja opiskelustipendin haku joulukuussa. Stipendit maksetaan joulu- ja tammikuussa

Stipendien ja lomaosakkeiden hakulomakkeita emme enää postita, vaan ohjeet ja lomakkeet löydät yhdistyksen sivuilta osoitteesta www.tyst.jytyliitto.net otsikon Lomakkeita alta. Jos sinulla on kysyttävää stipendeistä tai lomaosakkeista, niin saat lisätietoja soittamalla TYST:n puhelimeen 044 333 2969.

YHDISTYKSEN JÄSENTAPAHTUMA

Yhdistyksen toinen oma jäsenkoulutus pidetään tulevana syksynä Rantasalmella Hotelli Järvisydämessä. Koulutuksen ajankohta on 22-23.9.2018. Matkaan lähdemme aamulla noin 8.00 Helsingistä ja paluu sunnuntai iltana Helsinkiin n.18.00.  Koulutuksen aiheena on pohtia ja kehittää yhdistyksen toimintaa ja tulevaisuutta, eli miten jatkossa varmistamme jäsenistömme edunvalvonnan muuttuvassa toimintaympäristössä. Aikaa on varattu myös ohjatulle metsäretkelle ja muulle yhdessäololle. Toivottavasti lähdet mukaan kanssamme pohtimaan yhteisiä asioita.

Koulutukseen on varattu 40 paikkaa, mikäli osallistujia on enemmän, niin osallistujat arvotaan. Matkan omavastuu on 100 €, joka sisältää matkat, majoituksen ja ruokailut. Myös matkakulut kotoa Helsinkiin tai Rantasalmelle kulujen ylittäessä 10 €. Hotelli Järvisydämen yhteydessä olevan kylpylän sisäänpääsymaksu ei sisälly majoituksen, eikä omavastuun hintaan. Sitovat ilmoittautumiset voi tehdä kirjeen lopussa olevalla ilmoittautumislomakkeella Nina-Maarit Myllerille (osoite lomakkeessa), tai sähköpostilla ilmoittamalla samat tiedot yhdistyksen sähköpostiin. Ilmoittautumiset 8.6.2018. mennessä. Lisätietoja voit kysellä Nina-Maaritilta tai Olli-Pekalta. Tarkemmat tiedot ohjelmasta ja aikataulusta lähetetään mukaan lähtijöille.

HUOM! Ilmoittautumislomake löytyy lomakkeita sivulta.

JYTYN TAPAHTUMAT

Muistathan, että TYST:n jäsenenä sinulla on mahdollisuus osallistua myös moniin Jytyn koulutuksiin ja tapahtumiin. Jytyn nettisivuilta saat ajankohtaista tietoa oman alueesi ja valtakunnallisista tapahtumista. Jos sinulla on kysyttävää koulutuksiin osallistumisesta, niin soita TYSTin puhelimeen 044 333 2969.

Kannattaa seurata sekä Jytyn sivuja, että TYSTin omia sivuja. TYSTin sivuille pyritään keräämään tietoa tapahtumista, joihin kannustamme osallistumaan.

Voit kysellä osallistumista yhdistyksen sihteeriltä tai puheenjohtajalta ja saat samalla tiedon, miten yhdistys tukee osallistumista.

TYÖEHTOSOPIMUKSET

Molemmille yhdistyksen edustamille sopimusaloille saatiin voimaan uudet työehtosopimukset maaliskuun aikana. Työehtosopimukset päivittyvät yhdistyksen ja liiton sivuille lähiaikoina.

Muutoksiin voi käydä tutustumassa sopimusten allekirjoituspöytäkirjoista, jotka löytyvät liiton sivuilta.

LUOTTAMUSMIEHIÄ KAIVATAAN

Yhdistyksen toimijoille ja liiton asiamiehille tulleiden kyselyjen pohjalta on luettavissa, että työpaikoilla kaivataan ja olisi tarvetta luottamusmiehille. Luottamusmies on työnantaja- tai toimipaikkakohtainen henkilöstön edustaja, joka valitaan työntekijöiden keskuudesta. Luottamusmiehen valitsemiseksi tarvitaan omaa aktiivisuutta työntekijöiden kesken. Puhukaa järjestäytymisestä ja keskustelkaa, josko keskuudestanne löytyisi tehtävästä kiinnostunutta henkilöä. Yhdistys ja liitto neuvovat ja auttavat teitä kyllä luottamusmiehen valintaan koskevissa käytännön asioissa.

TYÖPAIKKAKAHVIT JA JÄSENHANKINTAA

Jäsenmäärän kasvaminen on kaikkien jäsenten yhteinen etu. Mitä enemmän meitä on, niin sitä paremmat mahdollisuudet meillä on vaikuttaa työpaikoilla ja työelämän ehtoihin.

Toivoisimmekin kaikkien jäsenten miettivän mahdollisuuksia uusien jäsenten hankintaan. Parasta jäsenhankintaa on yhdistyksen ja liiton markkinoiminen työpaikoilla. Toivomme teidän miettivän mahdollisuuksia järjestää esimerkiksi pienen kahvitilaisuuden työpaikalla, jossa voisitte keskustella esim luottamusmiehen asettamisesta ja markkinoida jäsenyyttä. Yhdistys tukee ja auttaa tarvittaessa liiton aluetyöntekijöiden kanssa kahvituksen järjestämisessä. Yhdistys kustantaa kohtuullisen tarjoilun.

Mikäli olet kiinnostunut kahvitilaisuuden järjestämisestä, otathan yhteyttä yhdistyksen puheenjohtajaan.

PÄIVITYSTÄ

Muistathan päivittää jäsen- ja yhteystietosi, jos niihin tulee muutoksia. Päivitys onnistuu Jytyn nettisivuilla ”jässärissä”, jonne voi kirjautua henkilötunnuksilla. Asia hoituu myös puhelimitse soittamalla Jytyn jäsenrekisteriin.

Seuraavan jäsenkirjeen saat luettavaksesi syksyllä.

TYST:n hallitus toivottaa kaikille jäsenille hyvää kesää!

TYST ry   Jäsenkirje 1/2018

26.1.2018

HYVÄ TYSTILÄINEN

Oikein hyvää alkanutta vuotta sinulle. Tässä vuoden ensimmäisessä jäsenkirjeessä tärkein asia on yhdistyksemme vuosikokous. Lisäksi kirjeessä on asiaa alkaneen vuoden muista tapahtumista, toiminnasta ja jäseneduista.

Tänäkin vuonna tulet saamaan kolme - neljä jäsenkirjettä. Jäsenkirjeet voi lukea myös TYSTin kotisivuilta (www.tyst.jytyliitto.net). Sivuilta löytyvät myös kaikki ilmoittautumisiin ja jäsenetuihin liittyvät lomakkeet, sekä tietoa ajankohtaisista tapahtumista.

VUOSIKOKOUS JA JÄSENKOULUTUS

Yhdistyksemme sääntömääräinen vuosikokous pidetään su 15.4.2018 klo 9.30 Helsingissä Hotelli Presidentissä. Vuosikokouksessa käsitellään yhdistyksen sääntöjen muuttaminen (Liiton mallisääntöjen mukaiseksi), sekä muut sääntömääräiset asiat. Toivomme, että varaat aikaa ja tulet päättämään yhteisistä asioista. Osallistumalla kokoukseen olet suoraan vaikuttamassa yhdistyksen toimintaan ja tavoitteisiin, yhdistyksemme tarvitsee aktiivisia jäseniä. Vuosikokoukseen jäsenillä on mahdollisuus tehdä aloitteita, jotka on toimitettava yhdistyksen hallitukselle 5.3.2018 mennessä. Yhteystiedot löytyvät kirjeen lopusta ja yhdistyksen nettisivuilta.

Matkakulut vuosikokoukseen korvataan halvimman kulkuneuvon mukaan kulujen ylittäessä 10 euroa. Vuosikokousta edeltävänä päivänä 14.4.2018 järjestetään jäsenkoulutus samassa paikassa klo 11.00 alkaen. Kutsu vuosikokoukseen ja jäsenkoulutukseen kirjeen lopussa. Lauantai-illaksi yhdistys on varannut 25 lippua Juha Tapion Sydän konserttiin Savoy-teatteriin.

SYKSYN JÄSENKOULUTUS

Syksyn jäsenkoulutus pidetään 22-23.9.2018 Rantasalmella Järvisydämessä. Jäsenkoulutukseen on varattu alustavasti 40 paikkaa. Syksyn jäsenkoulutuksesta tarkemmin seuraavassa jäsenkirjeessä.

SAARISELÄN LOMAOSAKE

TYSTillä on kaksi lomaosaketta, joista Saariselän lomaosakkeen käyttö viikolle 39 arvotaan edellisten vuosien tapaan kesäkuussa. Jos haluat osallistua arvontaan, niin muista varata aikaa viikolle 39! Huoneisto Saariselällä on täysin varustettu, 54 neliömetrin kokoinen ja sinne mahtuu viisi henkilöä. Lomake ja ohjeet arvontaa varten löytyy TYSTin kotisivuilta, palauta lomake 1.6.2018 mennessä.

STIPENDIT

TYST jakaa jäsenetuna vuosittain opiskelustipendejä ja vapaa-ajan stipendejä. Stipendien saajat arvotaan, mikäli hakemuksia tulee enemmän kuin stipendejä myönnetään. Stipendien määrä ja arvo vahvistetaan vuosikokouksessa. Viime vuonna oli haettavana viisi 150 euron arvoista opiskelustipendiä ja kymmenen 50 euron arvoista vapaa-ajan stipendiä. Ohjeet ja lomakkeet stipendien hakemiseen löytyy TYSTin kotisivuilta. Lomakkeissa näkyvät myös ne kriteerit, joiden perusteella stipendi voidaan myöntää. Vapaa-ajan stipendit arvotaan joulukuussa, opiskelustipendit arvotaan seuraavan vuoden alussa. Lisätietoja voi kysyä TYSTin puhelimesta 044-333 2969.

JYTYN KOULUTUKSET JA JYTY 100 VUOTTA TAPAHTUMAT

Jyty järjestää runsaasti erilaisia koulutuksia eri puolilla maata. Jytyn koulutuskalenterista löytyvät mm. kaikki henkilöstön edustajia koskevat kurssit. Erityisesti omalla alueella järjestettäviä koulutuksia ja tapahtumia kannattaa pitää silmällä. Henkilöstön edustajia koskevat koulutukset maksaa kokonaan Jyty. Muista koulutuksista vastaa ainakin osittain yhdistys. TYST tukee jäsentensä koulutuksiin osallistumista korvaamalla osallistumismaksuja.

Jyty- liitto täyttää tänä vuonna 100 vuotta ja juhlistaa sitä monin tapahtumin. Yhdistys tukee jäsenten osallistumista myös niihin. Tietoa tapahtumista löydät liiton sivuilta ja liiton tiedotteista.

Halutessasi Jytyn järjestämiin koulutuksiin tai 100 v. juhlatapahtumiin ota ensin yhteyttä Henna Sotkasiiraan.

TYÖEHTOSOPIMUSNEUVOTTELUT

Molemmat yhdistyksen edustamat työehtosopimukset päättyvät tammikuun lopussa. Tämän kirjeen lähtiessä neuvottelut uusista sopimuksista ovat vielä kesken. Neuvottelujen etenemisestä tiedotetaan yhdistyksen ja Jyty-liiton sivuilla. Varmimmin ajankohtaista tietoa löytyy Jytyn sivuilta.

JÄSENHANKINTA

Muistutamme jälleen siitä, että pidetään TYSTiläisinä huolta, että olemassa olomme, tavoitteemme ja hyvät jäsenetumme tulevat niiden ihmisten tietoon, jotka voivat hakea

TYSTin jäsenyyttä. Mitä enemmän meitä on, sitä paremmat edellytykset meillä on vaikuttaa ja saada luottamusmies työpaikalle. Sosiaali- ja terveyspalvelualalle, erityisesti yksityiselle puolelle tulee edelleen jatkuvasti uusia toimijoita. Samalla pidempään toimineiden työnantajien palvelukseen tulee uusia ihmisiä, jotka voisivat hakea TYSTin jäsenyyttä ja joiden edunvalvontaan ja moniin muihin asioihin löytyy asiantuntemusta yhdistyksemme ja Jytyn kautta.

Seuraavan jäsenkirjeen saat keväällä vuosikokouksen jälkeen. TYST:n hallitus toivottaa kaikille mukavaa lopputalvea, valoa ja lämpöä kohti mennään. Nähdään vuosikokouksessa.